روش جدید رده بندی كشورهای كوچك در جدول مدال های طلای المپیك
نوشته شده توسط : hgu33

به گزارش ایرنا و به نقل از آسوشیتدپرس از شهر 'ولینگتون' پایتخت نیوزیلند، بر اساس روش محاسبه تازه ای كه به وسیله سازمان آمار دولت نیوزیلند ابداع شده و اجرا می شود، میزان دستیابی به مدال های طلا برای هر كشور به نسبت جمعیت هر كشور محاسبه می شود.

بر اساس جدول سنتی محاسبه مدال های بازی های المپیك، چین با گذشت 10 روز از بازی ها با كسب 31 مدال طلا در صدر و پس از آن آمریكا با 29 مدال طلا قرار دارد.

اما با وارد كردن عامل جمعیت به این جدول رده بندی، آمریكا به رده بیست و سوم نزول می كند، زیرا به ازای هر 11 میلیون جمعیت خود، برنده یك مدال طلا شده است. چین كه پرجمعیت ترین كشور جهان به شمار می رود، نیز به رده سی و ششم سقوط می كند، زیرا به ازای هر 43 میلیون نفر جمعیت خود یك مدال طلا گرفته است. در میان كشورهای بزرگ، بریتانیا كه میزبان بازی های المپیك است، 18 مدال طلا بدست آورده كه یك مدال به ازای هر 3 میلیون و 400 هزار نفر جمعیت آن می شود.

این در حالیست كه جایگاه بسیاری از كشورهای كوچك بهبود می یابد. مثلا نیوزیلند با جمعیت 4 میلیون و 400 هزار نفری 3 مدال طلا در رشته قایقرانی روئینگ گرفته است كه با این روش محاسبه به صدر كشورهای مدال آور تا روز یكشنبه بالا می رود.

پس از آن جاماییكا با پیروزی چشمگیر 'یوسین بولت' در دوی 100متر مردان قرار می گیرد كه روی هم رفته دو مدال طلا گرفته است. به این ترتیب به ازای هر یك میلیون و 400 هزار نفر جمعیت ساكن در این كشور، جاماییكا یك مدال طلا بدست آورده است.

'گرانادا' نیز در رده سوم قرار می گیرد كه 'كرانی جیمز' 19 ساله در روز دوشنبه در دوی 400 متر نخستین مدال طلا را برای این كشور به ارمغان آورد. این كشور به ازای هر 109 هزار نفر جمعیت خود كه معادل كل جمعیت این كشور است، یك مدال طلا بدست آورده است.

به گفته 'جو آن اسكینر' مدیر پروژه در سازمان آمار نیوزیلند، روش جدید رده بندی علاوه بر جلب توجه ده ها هزار نفر، به ایجاد غرور نسبت به دستاوردهای المپیك این كشور كمك كرده است.

وی افزود: این روش به برخی از كوچكترین كشورها امكان می دهد كه امیدوار باشند.

اما یكی از كشورهایی كه ممكن است به این گونه تجزیه و تحلیل شمار مدال های هر كشور علاقه مند نباشد، هندوستان است. زیرا این كشور نتوانسته است هیچ مدال طلایی به دست آورد و فقط یك مدال نقره و 2 برنز گرفته است كه می شود یك مدال برای هر یك از 400 میلیون نفر جمعیت این كشور.

مترجمام. ورزشی. ** 1486 ** 1589





:: برچسب‌ها: باغ ,
:: بازدید از این مطلب : 1703
|
امتیاز مطلب : 35
|
تعداد امتیازدهندگان : 9
|
مجموع امتیاز : 9
تاریخ انتشار : چهار شنبه 18 مرداد 1391 | نظرات ()
مطالب مرتبط با این پست
لیست
می توانید دیدگاه خود را بنویسید


نام
آدرس ایمیل
وب سایت/بلاگ
:) :( ;) :D
;)) :X :? :P
:* =(( :O };-
:B /:) =DD :S
-) :-(( :-| :-))
نظر خصوصی

 کد را وارد نمایید:

آپلود عکس دلخواه: